شخصیت کارآفرین

شخصیت کارآفرین
هر کسی که کسب‌وکار خودش را دایر می‌کند، دارای سه شخصیت در یک وجود است: کارآفرین، مدیر و متخصص. در زیر شخصیت کارافرین تشریح میشود.
شخصیت کارآفرین پیش‌پا افتاده‌ترین مسائل را به استثنایی‌ترین فرصت‌ها تبدیل می‌کند. این شخصیت در ذهن و رؤیای ما وجود دارد و انرژی‌اش تمام فعالیت‌هایمان را متأثر می‌سازد. شخصیت کارآفرین در تجسم و تصور ماست و شعله آینده را مشتعل می‌کند و به سرعت تغییراتی را در زندگی به وجود می‌آورد.
شخصیت کارآفرین در آینده زندگی می‌کند نه در گذشته و به ندرت به زمان حال ربط پیدا می‌کند. وقتی به حال خود رها باشد تا فرضیه‌هایی نظیر «چه می‌شد اگر…» و «در صورتیکه…» را بسازد، بسیار خوشحال خواهد بود.
شخصیت کارآفرین از میان تمام زمینه‌های مختلف علوم، در رشته‌های خاص مانند فیزیک، ذرات بنیادی، ریاضی محض و نجوم نظری فعالیت می‌کند. در هنر، زمینه‌های مربوط به هنر تجسمی مورد توجه او است. در تجارت، کارآفرین یک مبتکر، برنامه‌ریز فوق‌العاده و خالق روش‌های جدید برای نفوذ در بازار یا خلق بازارهای جدید است. انسان‌های بسیار بزرگی نظیر سیرز روباک(۲۰)، تام واتسون(۲۱)، هنری فورد(۲۲) از شرکت آی بی ام و ری کراک(۲۳) از مک دونالد جزو کارآفرینان برتر هستند.
کارآفرین همان شخصیت خلاق ماست. همیشه بهترین کارش را زمانی که با ناشناخته‌ها روبروست انجام می‌دهد و چشمش به دنبال آینده است. ابداعات را از امکانات خلق می‌کند و هماهنگ‌کننده و سازنده بهم ریختگی‌هاست.
یک شخصیت کارآفرین موفق، می‌بایست توانایی فوق‌العاده‌ای برای آنالیز مسائل پیچیده داشته باشد. زمانی که او در آینده سیر می‌کند و به دنبال تحقق رؤیاهای خویش است، باید افراد و وقایع را در زمان حال کنترل کند.
پس بهترین شخصیت کارآفرین هم بایستی به شدت تحتکنترل باشد. زیرا کارآفرین چنان در رؤیاهایی که مربوط به آینده است غرق می‌شود که کنترل وقایع پیرامونش را از دست می‌دهد.
از آنجا که ماهیت شخصیت کارآفرین ایجاد تغییرات است، در نتیجه هرج‌ومرج زیادی را پیرامون خود به وجود می‌آورد و باعث نگرانی و تعجب کسانی می‌شود که قرار است او را در برنامه‌هایش یاری دهند.
او دوست دارد به سرعت کسب‌وکارش رشد کند تا به رؤیاهایش برسد. در نتیجه به شدت تلاش می‌کند و از هم قطاران خود پیشی می‌گیرد اما دیگران نمی‌توانند پابه‌پای او حرکت کنند.
او فرصت‌های زیادی را پیش روی خود می‌بیند. از طرفی او مجبور است همقطارانش را هم که از او عقب افتاده‌اند به دنبال خود بکشاند. در نتیجه آنها مانعی می‌شوند برای آنکه او دیرتر به رؤیاهایش دست یابد.
جهان‌بینی کارآفرین این است: جهان از فرصت‌های بی‌شمار و گام‌های به گِل نشسته ساخته شده است.
بنابراین مشکل این است که چگونه می‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند، بدون اینکه دچار دردسر شود؟
او راهی را انتخاب می‌کند که معمولاً با تهدید، به ستوه آوردن، ملامت، چاپلوسی، چرب‌زبانی و فریاد همراه است و در نهایت هرچه که قابل وعده دادن باشد، قبول می‌کند و برای انجام آن قول می‌دهد.
از نظر کارآفرین بیشتر مردم، شبیه مشکلاتی هستند که سر راه رسیدن او به رؤیاهایش قرار می‌گیرند.

برگرفته از کتاب افسانه کارآفرینی نوشته مایکل گربر کانال مدیریت نوآوری

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.